Introductie Projectdefinitie Data-acquisitie 3D constructie Fotogalerij Videos HD 360 VR Fotos Forum

Projectdefinitie



Voordat we verder gaan met dit project, is het essentieel om onze doelstellingen, de algemene methode om deze doelstellingen te bereiken en onze benadering te structureren.


Doelstelling.

de creatie van een virtuele omgeving van de stad Neufchâteau en zijn kasteel in de 15e eeuw, gevolgd door onderdompeling in deze omgeving met een virtual reality-helm aangepast als het ultieme doel.

Om het eenvoudig te maken: het doel is om onszelf visueel te verplaatsen naar onze landen in het midden van de Middeleeuwen onder onze voorouders. De opwinding van een dergelijk project ligt voor de hand met de belofte die is gemaakt en het gebruik van een hele computerbatterij om deze doelen te bereiken. Niet beperkt tot een "geek" -oefening, de verscheidenheid aan taken kan de ontwerper alleen maar belonen met persoonlijke ontwikkeling in verschillende disciplines:

Historisch de compilatie van verschillende beschikbare informatiebronnen (Arenberg-kaart 1609, opmerkelijke naslagwerken, raadpleging van deskundigen, enz.) voor een gedegen interpretatie van ons model
Architectuur de synthese van kennis in middeleeuwse vestingwerken en al zijn elementen van passieve of actieve verdedigingen.
Archeologische de synthese met alle adequate precisie van de opgenomen sporen uit het verleden.
Geografisch een eerste controle op het gebruik van satellietbeelden
Gegevensverwerking het gebruik van tools, gaande van computermodelontwerp tot verwerking van satellietgegevens, rendering- en animatiesoftware, beeldverwerking, enz.
Wiskundig een goed zicht in de ruimte en goede noties van beschrijvende geometrie voor de re-constructie van het model in 3D
Artistiek een oordeelkundige benadering die een atmosfeer creëert en geen "droge" computerreconstructie.


De taak zal worden beperkt tot onderdompeling in de omgeving. De interactie ermee buiten het kader van dit project.




Werkmethode.

Een goede werkmethode is cruciaal in het licht van de uitgestrektheid en de complexiteit van de taak. Nadat deze doelstellingen zijn vastgesteld, vereist goed projectmanagement een duidelijke strategie, een schatting van de benodigde resources en de productieduur. Het doel moet haalbaar zijn in een beperkte hoeveelheid tijd met beschikbare middelen en met een redelijke moeilijkheidsgraad. Het niet naleven van deze regel zou zeker tot ontmoediging leiden. Hoe dit werk organiseren?

1. Data-acquisitie.
De gegevens zullen van verschillende typen zijn: archeologisch, bibliografisch of onderzoekend. De kaart van Arenberg van 1609 met Neufchâteau en zijn provoost is de hoeksteen van de oefening. Zonder dit geweldige olieverfschilderij de wederopbouw van de stad zou onmogelijk zijn. Een tweede document uit het verleden is een tekening van luitenant Louis de Frahan in 1657 getiteld "Castrum Desolationis". Deze documenten zullen worden aangevuld met het prachtige boek " Histoire du Pays de Neufchâteau. La ville. La seigneurie. Le Ban de Mellier " van A. Geubel en L. Gourdet, 1956. Enkele interessante studies van de heer H. Gratia, het syntheseboek van de heer Kellen en de periodieke bulletins van de cirkel "Terre de Neufchâteau" zijn ook erg handig voor de reconstructie. De informatie zal worden aangevuld met de resultaten van opgravingen en met naslagwerken over middeleeuwse architectuur.

2. 3D geometrische constructie.
Na het verzamelen van gegevens volgt de implementatie. Elk stuk gegevens moet worden getranscribeerd in geometrische informatie in een 3D-omgeving. De configuratie van de grond met zijn grid mesh wordt later verkregen satellietbeeldverwerking beschikbaar voor het grote publiek. De locatie van de gebouwen zal worden geïnspireerd door de grondige analyse van de heer Geubel en de heer Gourdet. Deze studie uit 1956 is onmiskenbaar robuust na de bevestiging van opgravingen bijna vijftig later! Als het planbeeld na de recente opgravingen weinig onzeker is, wijkt het nogal af van het aanzicht op een hoogte waar sommige universiteitsboeken voor de bouw nodig blijken te zijn van een realistisch 3D-model.

3. Definitie van materialen en texturen.
Er is weinig informatie bijgekomen om te zorgen voor de gebruikte materialen. De ruïnes van het kasteel zijn vandaag kaal metselwerk, terwijl de kaart van Arenberg een wit kasteel toont. Hoe zit het met de habitat? Waarschijnlijk een mix van harde gebouwen en andere meer bescheiden modder- en rietgedekte huizen. De natuur was ook enigszins anders: geen grote sparrenbossen, enkele bescheiden zijwegen ... Er zullen veel aannames zijn over deze omgeving.

4. Statische snapshots
Na de implementatie van het 3D-model en de toepassing van oppervlakken en texturen kan het fotografische deel beginnen met het statisch snapshots van bepaalde opvattingen om een algemene indruk te geven van het kasteel en zijn dorp. Deze snapshots zullen worden gebruikt om de configuratie van de Middeleeuwen te vergelijken met die van vandaag.

5. 3D Animatie .
Het statische beeld laat slechts een zeer gedeeltelijke indruk achter. De volumes en de relatieve disposities van de gebouwen worden slecht waargenomen. Een groot aantal foto's is nodig om de omgeving volledig te kunnen begrijpen. Deze perceptie in de ruimte kan heel snel een moeilijke taak worden. 3D-animatie met behulp van een bewegende camera lost dit probleem op. Een kleine video in deze ruimte onthult de indeling van de gebouwen en de lay-out van het veld op een ontspannen en prettige manier. Door personages toe te voegen aan het dagelijks leven, wordt deze muurschildering levendiger.

6. Immersion - Virtual Reality.
Recente technologie van het laatste decennium, virtuele realiteit maakt onderdompeling in de omgeving mogelijk met behulp van een helm die voor dit doel is ontworpen. Wij zijn een integraal onderdeel van het decor. De omgeving absorbeert ons volledig. Virtuele realiteit is de ultieme fase van 3D-modellering. Hiermee wordt dit project afgesloten met het ambitieuze doel om in de vijftiende eeuw de straten van Neufchâteau te bewandelen!