Historisch | de compilatie van verschillende beschikbare informatiebronnen (Arenberg-kaart 1609, opmerkelijke naslagwerken, raadpleging van deskundigen, enz.) voor een gedegen interpretatie van ons model |
Architectuur | de synthese van kennis in middeleeuwse vestingwerken en al zijn elementen van passieve of actieve verdedigingen. |
Archeologische | de synthese met alle adequate precisie van de opgenomen sporen uit het verleden. |
Geografisch | een eerste controle op het gebruik van satellietbeelden |
Gegevensverwerking | het gebruik van tools, gaande van computermodelontwerp tot verwerking van satellietgegevens, rendering- en animatiesoftware, beeldverwerking, enz. |
Wiskundig | een goed zicht in de ruimte en goede noties van beschrijvende geometrie voor de re-constructie van het model in 3D |
Artistiek | een oordeelkundige benadering die een atmosfeer creëert en geen "droge" computerreconstructie. |
1. Data-acquisitie. | De gegevens zullen van verschillende typen zijn: archeologisch, bibliografisch of onderzoekend. De kaart van Arenberg van 1609 met Neufchâteau en zijn provoost is de hoeksteen van de oefening. Zonder dit geweldige olieverfschilderij
de wederopbouw van de stad zou onmogelijk zijn. Een tweede document uit het verleden is een tekening van luitenant Louis de Frahan in 1657 getiteld "Castrum Desolationis". Deze documenten zullen worden aangevuld met het prachtige boek
" Histoire du Pays de Neufchâteau. La ville. La seigneurie. Le Ban de Mellier " van A. Geubel en L. Gourdet, 1956. Enkele interessante studies van de heer H. Gratia, het syntheseboek van de heer Kellen en
de periodieke bulletins van de cirkel "Terre de Neufchâteau" zijn ook erg handig voor de reconstructie. De informatie zal worden aangevuld met de resultaten van opgravingen en met naslagwerken over middeleeuwse architectuur. |
2. 3D geometrische constructie. | Na het verzamelen van gegevens volgt de implementatie. Elk stuk gegevens moet worden getranscribeerd in geometrische informatie in een 3D-omgeving. De configuratie van de grond met zijn grid mesh wordt later verkregen
satellietbeeldverwerking beschikbaar voor het grote publiek. De locatie van de gebouwen zal worden geïnspireerd door de grondige analyse van de heer Geubel en de heer Gourdet. Deze studie uit 1956 is onmiskenbaar robuust na de bevestiging van opgravingen
bijna vijftig later! Als het planbeeld na de recente opgravingen weinig onzeker is, wijkt het nogal af van het aanzicht op een hoogte waar sommige universiteitsboeken voor de bouw nodig blijken te zijn
van een realistisch 3D-model. |
3. Definitie van materialen en texturen. | Er is weinig informatie bijgekomen om te zorgen voor de gebruikte materialen. De ruïnes van het kasteel zijn vandaag kaal metselwerk, terwijl de kaart van Arenberg een wit kasteel toont. Hoe zit het met de habitat?
Waarschijnlijk een mix van harde gebouwen en andere meer bescheiden modder- en rietgedekte huizen. De natuur was ook enigszins anders: geen grote sparrenbossen, enkele bescheiden zijwegen ...
Er zullen veel aannames zijn over deze omgeving. |
4. Statische snapshots | Na de implementatie van het 3D-model en de toepassing van oppervlakken en texturen kan het fotografische deel beginnen met het statisch snapshots van bepaalde opvattingen om een algemene indruk te geven van het kasteel en zijn dorp.
Deze snapshots zullen worden gebruikt om de configuratie van de Middeleeuwen te vergelijken met die van vandaag. |
5. 3D Animatie . | Het statische beeld laat slechts een zeer gedeeltelijke indruk achter. De volumes en de relatieve disposities van de gebouwen worden slecht waargenomen. Een groot aantal foto's is nodig om de omgeving volledig te kunnen begrijpen.
Deze perceptie in de ruimte kan heel snel een moeilijke taak worden. 3D-animatie met behulp van een bewegende camera lost dit probleem op. Een kleine video in deze ruimte onthult de indeling van de gebouwen
en de lay-out van het veld op een ontspannen en prettige manier. Door personages toe te voegen aan het dagelijks leven, wordt deze muurschildering levendiger. |
6. Immersion - Virtual Reality. | Recente technologie van het laatste decennium, virtuele realiteit maakt onderdompeling in de omgeving mogelijk met behulp van een helm die voor dit doel is ontworpen. Wij zijn een integraal onderdeel van het decor. De omgeving absorbeert ons volledig.
Virtuele realiteit is de ultieme fase van 3D-modellering. Hiermee wordt dit project afgesloten met het ambitieuze doel om in de vijftiende eeuw de straten van Neufchâteau te bewandelen! |